Onze historie

Zoals al eerder vermeld is Caravancentrum Karsten in november 2009 ontstaan door het samen voegen van Karsten Caravanstalling en Karsten Caravanmakelaardij. Maar hoe zijn deze twee ondernemingen ontstaan en wat ging er allemaal aan Caravancentrum Karsten vooraf? Het antwoord op deze vraag is hieronder omschreven.

KARSTEN CARAVANSTALLING

Het begon allemaal rond 1975 toen Joop Karsten besloot om een deel van zijn tuinbouw bedrijf te gaan gebruiken als stallingplaats voor caravans. Er bleek veel vraag naar stallingruimte te zijn en zo kwam het dat er steeds meer caravans in de stalling kwamen te staan, hetgeen ten koste ging van de beschikbare ruimte voor tuinbouw. Uiteindelijk is er van de tuinbouw niets meer over gebleven en is het bedrijf een volledige caravanstalling geworden. Toen der tijd nog in ouderwetse glaskassen.

In 1988 kwam Joop Karsten te overlijden en waren het de gebroeders John en Kees Karsten die het stallingbedrijf van vader Joop voortzetten. Door de jaren heen hebben zij verschillende kassen vervangen door zogeheten ´warenhuizen´ met damwand beplating. Hierdoor werden de caravans niet meer onder glas gestald en was de kans op stormschade aanzienlijk kleiner. Het bedrijf kabbelde voort en Karsten Caravanstalling groeide uit tot een begrip in de regio West-Friesland. Kees en John zorgden er samen voor dat de caravans werden klaar gezet en weer werden opgeborgen. Debbie, de vrouw van Kees, was verantwoordelijk voor de administratie van het bedrijf en werd later bijgestaan door Carmen, de vrouw van John.

Op woensdag 19 januari 2005 wordt de caravanstalling opgeschrikt door een grote brand in een stallingloods aan de Bangert 7. Het bleek brandstichting te zijn, een “ kwajongens streek” van drie jongetjes van 13 & 14 jaar oud. Er gingen 280 caravans in rook op. De impact van deze brand is enorm geweest en is Caravanstalling Karsten in haar oude vorm dan ook eigenlijk nooit meer te boven gekomen.

Van alle verbrande caravans waren er veel van oudere mensen die geen nieuwe meer konden kopen, of mensen die toch al wilden stoppen met kamperen. Zo gebeurde het dat er van de 280 klanten misschien 100 terug zijn gekomen met een nieuwe caravan, zo bleek na enkele jaren. Een enorm verlies aan inkomsten dus, hetgeen door de verzekering lang niet allemaal werd vergoed.

KARSTEN CARAVANMAKELAARDIJ

Ondertussen werkte Patrick Karsten, de zoon van Kees en Debbie, tijdens zijn studie Small Business en Retail management aan de Hogeschool Inholland Alkmaar aan het concept van de Caravanmakelaardij. Patrick had het idee om te gaan optreden als caravanmakelaar en te bemiddelen bij de verkoop van caravans van particulieren. Hij werkte het plan uit in een ondernemingsplan en tot slot heeft hij zijn afstudeerstage voor zichzelf gedaan in de vorm van een marktonderzoek naar de haalbaarheid van het plan. De conclusie: het plan was levensvatbaar en daarom besloot hij er na zijn studie gelijk mee te beginnen.

In april 2007 richtte Patrick zijn bedrijf Karsten Caravanmakelaardij op. Op een verkoopterrein in Berkhout aan de drukke N507 bood hij particuliere caravanverkopers de gelegenheid hun caravan ten toon te stellen en het gehele verkooptraject aan hem uit handen te geven. Patrick maakte de foto´s, zorgde voor de advertenties op internet en regelde alle bezichtigingen. Hij hield de caravan netjes en bij verkoop verzorgde hij de gehele afwikkeling inclusief de overschrijving van het kentekenbewijs. Als vergoeding hiervoor vroeg hij een percentage van het verkoopbedrag aan bemiddelingskosten.

Het toen nog unieke concept bleek een schot in de roos en Karsten Caravanmakelaardij groeide in drie jaar tijd uit tot een bedrijf waar jaarlijks meer dan 100 caravans van eigenaar verwisselden.

CARAVANCENTRUM KARSTEN

Na een proces van enkele jaren na de brand zagen de gebroeders Karsten in dat er iets moest gebeuren met Caravanstalling Karsten. Er was namelijk nog steeds leegstand en die moest efficiënt gaan worden benut, anders zou het wellicht verkeerd aflopen.

Het was uiteindelijk John die medio 2008 aangaf uit de onderneming te willen stappen. Per 1 januari 2009 stond Kees er dus alleen voor, maar hierdoor was de weg wel vrij om met zoon Patrick te gaan samenwerken. Door deze samenwerking zou de Caravanmakelaardij naar Oosterblokker verhuizen en op die manier de leegstand efficiënt opvullen.

Tevens had Patrick de plannen om er dan gelijk een BOVAG gecertificeerde werkplaats bij op te zetten om zodoende een totaal pakket aan diensten te kunnen leveren aan zowel stallingklanten als klanten van de makelaardij. En zo geschiedde het ook.

In november 2009 werden de bedrijven samen gevoegd en verhuisde Karsten Caravanmakelaardij naar de Noorderdracht in Oosterblokker. De caravans voor verkoop werden eerst nog op het buiten terrein geplaatst want de nieuwe verkoopruimte met kantoor en werkplaats was pas in september 2010 klaar voor gebruik. De werkplaats zelf was pas in december 2010 gereed en is op de laatste werkdag van het jaar geschouwd door de BOVAG. Alles was keurig volgens de eisen en daarmee was de BOVAG Certificering een feit.

Sinds januari 2011 is Caravancentrum Karsten volledig operationeel in de ´nieuwe formule´ en de stappen die we hebben genomen hebben hun vruchten afgeworpen want sindsdien zijn we continu groeiende. Voor het werk in de werkplaats is Danny Karsten, de tweede zoon van Kees en Debbie en broer van Patrick, aangetrokken en die is sinds juni 2011 ook toegetreden tot de onderneming. Als een heus familiebedrijf zijn zij sindsdien verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen Caravancentrum Karsten.

Door de jaren heen kwam er steeds meer werk in de werkplaats bij en is er in eerste instantie op piek momenten gewerkt met ZZP-ers om toch aan de vraag te kunnen voldoen. Toen dit ook geen passende oplossing meer bleek te zijn is er voor gekozen om iemand full time aan te nemen als monteur. In maart 2017 is Michel bij ons in vaste dienst gekomen.

Ook met de afdeling Caravanmakelaardij is het ieder jaar beter gegaan. In 2017 viert Karsten Caravanmakelaardij alweer haar 10 jarig bestaan en wordt de dienstverlening uitgebreid door ook verkoopbemiddeling voor campers aan te gaan bieden. Omdat ook hier de werkdruk te groot werd is ervoor gekozen om iemand aan te nemen voor 4 dagen in de week ter ondersteuning van het caravanmakelaardij team. Sinds januari 2017 is Niels hier dan ook werkzaam als de rechterhand van Patrick.

Met deze uitbreiding van het team is er een solide basis neergezet voor toekomstige groei. Dit, samen met de weer aantrekkende marktomstandigheden, zorgt ervoor dat wij als Caravancentrum de toekomst positief tegemoet zien en verwachten in de komende jaren nog verder te gaan groeien.

 

Contact0229 26 16 35
  • Halen & Brengen in het Paasweekend

    Zoals u wellicht al had meegekregen zijn wij tijdens het Paasweekend druk met onze Paas Kampeermarkt. Omdat wij ons buitenterrein op zondag 21 april inrichten voor de Paas Kampeermarkt welke de volgende op maan ...

    Lees meer
  • Paas Kampeermarkt 2019 Update!

    Maandag 22 april is het alweer 2de Paasdag en dat betekent dat het traditiegetrouw weer tijd is voor de Paas Kampeermarkt! De Paas Kampeermarkt is ons jaarlijkse evenement waarbij particuliere verkopers gratis ...

    Lees meer
  • Maandag 22 april; Paas Kampeermarkt 2018

    Wil jij je caravan, camper, vouwwagen of tent verkopen? Of heb je nog kampeerinventaris waar je niets meer mee doet? Kom dan naar de Paas Kampeermarkt bij Caravancentrum Karsten! Caravancentrum Karsten organ ...

    Lees meer
  • Openingstijden Feestdagen 2018 / 2019

    Met de feestdagen alweer voor de deur willen wij u bij deze graag informeren over onze kerstsluiting. Wij zijn zaterdag 22 december 2018 tot en met donderdag 3 januari 2019 gesloten. Dit geldt voor de caravans ...

    Lees meer

Nieuwsbrief ontvangen?